StaalSTAAL, met Hoogovens als rode draad door het leven in Noord-Holland, is een vrolijke musical die oude tjden doet herleven. STAAL wordt door 15 acteurs/actrices uitgevoerd in een modern industriëel decor, waarin op de achtergrond authentieke en hedendaagse foto- en filmbeelden worden geprojecteerd. Wie heeft er geen familie, buren, vrienden en/of kennissen die ‘op de Hoogovens’ werken of hebben gewerkt? Wonderlijk eigenlijk dat er in cultuuruitingen als theater en toneel zo weinig aandacht aan dit fenomeen is besteed. Daarom leek het Schagenaar Luuk Klazinga, bestuurslid van STAMP, een goed idee om daar eens een musical over te laten maken. Niet zozeer over Hoogovens als zodanig, maar vooral over de positieve invloed van Hoogovens op het dagelijkse leven. STAAL is het verhaal van het (gefingeerde) tuindersgezin Dekker, dat in de jaren ’30 met de tuinderij het hoofd niet meer boven water kan houden en noodgedwongen bij de Hoogovens gaat werken. Tijdens hun reis door de twintigste eeuw maken zij kennis met nieuwe fenomenen zoals ploegendienst, hoogovenbus, gastarbeider, Arosa Sun en groene weduwen.